петак, 23. јануар 2015.

ALEKSANDAR ČOTRIĆ: NATALITET – PITANjE BROJ JEDAN U SRBIJI


NOVA NAŠA REČ, 16.1.2015.


Aleksandar Čotrić aforističar i književnik, pravnik, političar. Jedan od osnivača Srpskog Pokreta Obnove. Objavio je šest knjiga aforizama, tri knjige satiričnih priča, četiri knjige za decu, priredio tri knjige anegdota o Vuku Draškoviću, priredio knjigu „Spomenica Draži“ i napisao knjigu o istaknutom srpskom političkom emigrantu Dragiši Kašikoviću.

AČ: Ne razdvajam ni jedno od svojih zvanja. Mislim da politika i objedinjava različite delove, ona je vrlo kompleksna i u politici mi pomaže to što sam pravnik i što imam sklonosti ka umetnosti. Aforizme nisam brojao, ali ih pišem već punih trideset godina, od 84. kada sam počeo da objavljujem u omladinskoj i studentskoj štampi. Najdraža nagrada koju sam dobio se zove „Dositejevo pero“, koju dodeljuje, kako organizator kaže, najveći žiri na svetu, a čini ga 500 učenika beogradskih osnovnih škola, koji su čitali knjige koje su napisane za njih od različitih autora. Moja knjiga aforizama za decu „Dečija posla“ je dobila prvu nagradu, što govori da deca razumeju i vole aforizme. Najlakše mi je kao aforističaru, jer je najlakše kritikovati. Uvek ima dovoljno tema, motiva, dok je teško ponuditi konkretna rešenja za bolji i kvalitetniji život. Bavljenje politikom mi pomaže da bolje razumem procese u društvu i da ih sagledam iznutra, pa da posle kao političar i aforističar to iskritikujem. Uostalom, najbolje Domanovićeve satire ne govore o vlasti i ljudima na vlasti, koliko govore o onom lošem u narodu i mentalitetu tog naroda.
NNR: Jedan ste od 30 osnivača SPO. Zašto baš ta stranka?
AČ: 1990. sam imao 24 godine, a opredelio sam se zbog Vuka Draškovića. Čitao sam njegove knjige i romane, ali i njegova publicistička dela. Smatrao sam da se u ondašnjoj Jugoslaviji moraju menjati neke stvari, mora postojati višepartijski sistem, da Srbija treba da bude monarhija, da mora doći do preuređenja Jugoslavije, jer je srpski narod bio na određen način diskriminisan i želeo sam da se isprave sve loše stvari  koje su postojale u socijalizmu, kao što su društvena svojina, diktatura, cenzura, partijska država...
NNR: Mnoge stvari iz programa SPO su se ostvarile, ali je stranka marginalizovana...
AČ: Na žalost, mnoge stvari i nisu ostvarene. Zato smatram da SPO ima svoju misiju i danas. Mi moramo da nastavimo našu borbu da Srbija uđe u EU, da se oslobodimo svih nasleđa komunizma, da vratimo sve vredno iz perioda pre komunizma, da postanemo monarhija, da se u ovoj zemlji ceni rad, poštenje, porodične vrednosti, da se vrati oduzeta imovina, otvore dosijei Državne bezbednosti, obavi decentralizacija... Jednostavno, zalažemo se za duhovnu, moralnu i kulturnu obnovu našeg naroda. Uostalom, zato se i zovemo Srpski Pokret Obnove.
NNR: Da li računate na pomoć, koaliciju... još nekih stranaka da bi ostvarili svoj program?
AČ: SPO mora pre svega da traži podršku od građana Srbije. Od drugih političkih stranaka teško. Ali, ako građani Srbije prihvate da je to u njihovom interesu i da to njima znači, ostvarićemo. SPO se prvi zalagao za vraćanje tradicionalnih simbola Srbije i tada nije bilo razumevanja za naše zahteve. Danas nam je drago što imamo himnu „Bože pravde“, grb Nemanjića...
NNR: Imamo paradoksalnu situaciju u ovom trenutku. Predsednik države naginje ka Rusiji, a premijer ka EU? Koji put bira SPO?
AČ: SPO podržava jasno evropsko opredeljenje vlade Republike Srbije. Siguran sam da će svi faktori izvršne vlasti morati da prihvate neminovnost evropskog puta. Srbija je okružena zemljama koje su već u EU ili na putu za EU i mi, bez obzira na našu ljubav prema Rusiji, moramo da shvatimo da je Rusija daleko i da nema nikakvog kopnenog dodira sa nama.
NNR: Šta sprema SPO za 2015?
AČ: Nastavljamo da radimo ono što nam i stoji u stranačkom programu. Insistiraćemo da se donese zakon o otvaranju dosijea, da skupština donese Rezoluciju o osudi komunističkog totalitarnog režima i rezoluciju o osudi ustaškog genocida nad srpskim narodom u NDH, da se promeni izborni zakon gde će Srbija imati više izbornih jedinica, insistiraćemo na pravoj i suštinskoj decentralizaciji zemlje... Očekuje nas polovinom sledeće godine i Sabor, na kome će SPO birati visoko stranačko rukovodstvo. Nedavno formirani saveti (za pravna pitanja, kulturu, sport, privredu, ekonomiju...) intenziviraće svoj rad. Moramo kao država više da se posvetimo selu, koje smo zapostavili. Na kraju, a u stvari to je na prvom mestu, moramo ozbiljno početi da se bavimo pitanjem nataliteta. Srbija svake godine izgubi gotovo 50.000 ljudi i ako se ne bude ozbiljno radilo na tom pitanju sve ovo drugo nema nikakvog smisla. 

Moramo da shvatimo da sami treba da se menjamo. Nećemo bolje živeti ma koja stranka da bude na vlasti, ako ne počnemo sami da se iznutra menjamo i usavršavamo. Da više radimo, učimo i budemo solidarniji.


Нема коментара: